آموزش سئو
اطلاعات سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 29
کل نظرات : 0

بازديد امروز : 11 نفر
بارديد ديروز : 5 نفر
بازديد هفته : 17 نفر
بازديد ماه : 11 نفر
بازديد سال : 1,040 نفر
بازديد کلي : 6,953 نفر

افراد آنلاين : 1
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
پيوندهاي روزانه
کدهاي اختصاصي
پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com
تبليغات
رزتمپ

تفاوت گریبکس دنده‌ای و اتوماتیک

P (پارک)

انتخاب این دنده شافت خروجی گیربکس را به طور مکانیکی قفل می‌کند و از حرکت اتومبیل جلوگیری میکند. این عمل توسط یک چرخ دنده که بر روی شافت خروجی گیربکس نصب شده و یک ضامن پارک وارد چرخ دنده شده و شافت خروجی را قفل میکند انجام میشود. بنابراین حتما این دنده را در زمان ایست کامل اتومبیل استفاده کنید در غیر این صورت میتواند باعث خرابی پرهزینه و حتی خرد شدن گیربکس شود. اگرچه وضعیت پارک، شافت خروجی را قفل میکند و باعث قفل یا ترمز دوچرخ میگردد. به همین دلیل همیشه برای اطمینان ترمز دستی ماشین را بکشید تا چرخ های عقب ماشین نیز ترمز داشته باشد. کمک دیگر ترمز دستی این است که از فشار آمدن به ضامن پارک جلوگیری میکند و همچنین، در صورت مستهلک بودن (خلاصی زیاد) و یا تنظیم نبودن آن، احتمال اینکه در زمان استارت زدن و بعد از روشن شدن موتور،  گیربکس به دنده عقب بیفتد، وجود دارد، که در این صورت نیز ترمز دستی از حرکت اتومبیل جلوگیری میکند.

 

دنده خلاص (N )

در این صورت نیروی محرکه موتور از چرخ ها توسط گیربکس جدا شده و چرخ ها میتواند آزاد شده از موتور حرکت کنند.  این دنده و دنده پارک تنها حالت ها برای استارت زدن موتور میباشد در صورت خاموش شدن موتور در حین حرکت از این حالت برای استارت زدن و روشن شدن مجدد استفاده میشود. و در حین حرکت می‌بایست اتومبیل در دنده‌ی D باشد. در پشت چراغ قرمز اتومبیل باز در همان حالت دی می‌باشد. و خلاص نکنید چون این کار باعث استهلاک گیربکس می‌شود.

 

D  (درایو)

این حالت برای رانندگی به جلو و تعویض تمامی دنده ها به طور اتوماتیک استفاده میشود . تا قبل از سال 1995 اتومبیل ها به سه دنده جلو مجهز بودن و سپس دنده چهار و پنج به آن اضافه شد.اتومبیل های امروزی مثل تویوتا کمری، هیوندا، کیا، BMW سری 3، 5 و 7 گیربکسهای شش دنده به جلو دارند و حتی بنزهای مدل بالا به نوع گیربکسهای هفت دنده جلو مجهز شده‌اند.

 

OD  (اور درایو)

این حالت بر روی اتومبیل های با گیربکس های با کنترل الکترونیکی اولیه نصب شد. کلید Over Drive به حالت در جاده و بزرگراهها و در رانندگی داخل شهری مناسب می‌باشد.

 

 


L2

این حالت، دنده سنگین اتومبیل های اتوماتیک میباشد که در سراشیبی های طولانی خصوصا در جاده های کوهستانی (مانند جاده کندوان) مورد استفاده میباشد. در این حالت از موتور برای ترمز کردن استفاده میشود (ترمز موتور)

زیرا ترمز کردن مکرر باعث گرم شدن لنت های ترمز میشود و خود گرما عامل کاهش اصطحکاک میشود و در نهایت در دمای بالا ترمز عمل نمیکند . در این حالت، تعویض دنده تا دنده 2 خلاصه می‌شود که باعث ترمز موتور می‌شود در بعضی از مدل‌ها مثل پراید در حالت L2 اتومبیل با دنده دو آغاز به حرکت می‌کند. (همچنین برای رانندگی روی برف و یخ  استفاده می‌شود)

 

L1

این حالت همانند L2  دنده سنگین می‌باشد اما در این حالت اتومبیل در دنده یک باقی می‌ماند و برای سرعت های کم مورد استفاده دارد.

 

تفاوت بین گیربکس های اتومات و دستی

تفاوت اساسی بین گیربکس های اتوماتیک و دستی این است که گیربکس دستی با درگیر و آزاد کردن مجموعه دنده های مختلف به شفت خروجی نسبت انتقال دور های متفاوتی می دهد.

در حالی که در گیربکس اتوماتیک با همان مجموعه از دنده ها همه نسبت انتقال دور های متفاوت را می دهد .

 مجموعه دنده های سیاره ای وسیله ای است که این کار ها را در گیربکس اتوماتیک مقدور می کند . اکنون چگونگی کار مجموعه دنده های سیاره ای را خواهیم دید .

 

 

 

 وقتی جعبه دنده اتوماتیک را باز کرده و به داخل آن نگاه می کنیم ، مجموعه ای عظیم از اجزای مختلف را در فضای نسبتاً کوچکی می بینیم . از جمله چيزهاى ديگرکه شما مىبينيد:

مجموعه ای از باند ها که اجزای مختلف مجموعه دنده ها را قفل می کندمجموعه ای متشکل از سه صفحه کلاچ تر که قسمت های دیگر از مجموعه دند ها را قفل می کند .یک سیستم هیدرولیک شگفت انگیز که کلاچ ها و باندها را کنترل می کندیک پمپ دنده ای بزرگ که روغن را در اطراف گیربکس به حرکت در می آورد.

منبع : اتو حیدری

reference : http://autoheydari.ir/blog/

 

امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

بازديد : 53
[ چهارشنبه 04 دی 1398 ] [ 16:35 ] [ majid majidi ]
آخرين مطالب ارسالي
افزونه کپچای وردپرس تاريخ : شنبه 12 بهمن 1398
الگوریتم گوگل دنس چیست؟ تاريخ : یکشنبه 29 دی 1398
آموزش ساختن دکمه تماس با ما تاريخ : شنبه 28 دی 1398
نحوه بستن زنجیر چرخ – اتو حیدری تاريخ : پنجشنبه 26 دی 1398
دیسک و صفحه چیست؟ - مدیران خودرو تاريخ : دوشنبه 23 دی 1398
سندباکس گوگل چیست؟ تاريخ : یکشنبه 22 دی 1398
خرابی رله استارت خودرو - اتو حیدری تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1398
تسمه دینام - اتو حیدری تاريخ : چهارشنبه 18 دی 1398
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش
.: Weblog Themes By roztemp :.

آرشيو
جست و جو